Sömnadsbeskrivning tunika

Idag provar jag något nytt, nämligen en sömnadsbeskrivning!
Tunikan jag gjorde förra veckan är något av det enklaste att göra, rent mönstermässigt. Jag har använt ett lite kraftigare, mjukt t-shirttyg i stretchig kvalité, men man kan lika gärna göra den i chiffon, mesh 
(som jag använt på ärmarna), eller vilket mjukt, följsamt tyg som helst (men använder man ett tyg som inte är stretchigt så måste man antingen lägga ärmdelen på diagonalen för att få till en aning stretch, göra utan ärm, eller göra ärmen större).
 
 
 
Så man klipper ut två rektanglar, 60x75 cm tog jag, men man kan göra den längre och smalare eller bredare om man vill. Men de måtten är ganska bra för en med storlek 38. Bakstycket lade jag till ca 3 cm och rundade till kanterna nedtill, känns alltid skönare att inte oroa sig för att visa rumpan. 
Upptill klipper man ner lite grand för halsringningen, bara ett par centimeter bak. Jag tog det dubbla fram, men det gör inget om man tar det trippla. Man kan börja smått och öka allt eftersom. 
 
Börja med att lägga de två stora styckena med utsidorna mot varandra.
Sy ihop axlarna.
Sy ihop sidorna på ärmarna så de blir "tubformade" eller helt enkelt en ärm. 
Den övre sneda öppningen i ärmen ska sys ihop med själva tunikan, så måttet på den öppningen måste man lämna öppet i tunikan längst upp. Alltså kan man sy nerifrån och upp ca 55 cm på sidorna av tunikan. Nåla i ärmen först så det blir rätt. 
Vik in alla kanter (eller sätt på en kant, det gjorde jag i halsringningen).
 
Klart!
 
Frågor? Lämna gärna en kommentar
Lycka till!

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Till toppen